3 tips om als receptionist meerwaarde te realiseren voor zowel bezoekers als medewerkers.

Wil jij direct meerwaarde creëren voor zowel bezoekers als medewerkers? In deze blog delen wij drie tips, waarmee ervaren receptionistes het verschil kunnen maken.

Ervaren receptionistes en facilitair managers besteden doorgaans veel aandacht en tijd aan het scheppen van een prettige (werk)omgeving. Een fijne werkomgeving verhoogt het gevoel van veiligheid. Dit gevoel begint al bij de slagboom en In bepaalde gevallen begint dit gevoel daarentegen al in een eerder stadium. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een duidelijke bewegwijzering naar de betreffende locatie. In deze blog staan wij stil bij het belang van een ervaren receptioniste.

Tip 1: Ervaren receptionistes kiezen voor de persoonlijke benadering

Bij terugkerende bezoekers kan een relatie worden opgebouwd door rekening te houden met persoonlijke wensen en voorkeuren. De ervaren receptionistes kunnen ook zorg dragen voor evenementen en vergaderingen. Bovendien hoeven werknemers hoeven zich niet druk te maken over het ontvangst van hun gasten. Dat wordt immers door de receptionistes tot in de puntjes geregeld.

Bij de persoonlijke benadering moet je bijvoorbeeld denken aan: Het groeten bij naam, weet voor welk bedrijf de betreffende persoon werkt en tot slot: onthoud de koffiekeuze van vaste bezoekers en medewerkers. 

Enkele harde cijfers ter illustratie. In de eerste plaats vinden zakelijke leiders unaniem dat persoonlijke communicatie effectiever, krachtiger en bevorderlijk voor succes is. Daarnaast geeft 75% van de ondervraagde aan, dat persoonlijk contact van wezenlijk belang is. En tot slot: geeft  82% aan het idee te hebben, dat ze beter werden begrepen na persoonlijk contact.

Wat vindt men belangrijk voor een geslaagde communicatie?

receptionist meerwaarde te realiseren voor zowel bezoekers als medewerkers.

Bron: www.cisco.com

Tip 2: Ervaren receptionistes kennen het verschil tussen klantgerichtheid en klantvriendelijkheid. 

Wat is het verschil tussen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid?

Klantgerichtheid en klantvriendelijkheid worden vaak door elkaar gehaald. Beeld je het volgende in: loyale klanten die zich positief over je uitlaten en zo weer nieuwe klanten opleveren. Welke manager droomt er niet van? Het is niet voor niets dat klantgerichtheid bij veel bedrijven hoog op de agenda staat. In de praktijk horen wij echter vaak dat managers de termen klantgerichtheid en klantvriendelijkheid door elkaar gebruiken. Hoewel de termen veel met elkaar te maken hebben, verschillen ze van betekenis. Voor je aan de slag gaat met klantgerichtheid, is het dan ook handig om te weten wat het verschil is tussen klantgerichtheid en klantvriendelijkheid.

Wat is klantgerichtheid? 

Waar klantvriendelijkheid reactief en praktisch van aard is, is klantgerichtheid strategisch en proactief. Klantgerichtheid is de houding en geeft de mate van interesse weer die je hebt voor je klant en de wil om hem perfect te helpen. 

Klantgerichtheid is een belangrijke factor voor organisaties. Het bepaalt het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle ondernemingen. Klantgerichte organisaties voegen veel meer waarde toe. En daarmee verdienen ze niet alleen meer complimenten van klanten, ook de groei in omzet en winst is beter. 

Wat is Klantvriendelijkheid?

Klantvriendelijkheid is de manier waarop je deze klantgerichtheid laat zien en overbrengt. Dat wil zeggen dat Je kan klantvriendelijk kan zijn, maar daarom nog niet klantgericht hoeft te handelen. Het klantvriendelijk zijn veronderstelt dus dat je zicht hebt op de behoeften van de klant. En dat is waar het toch vaak mis gaat. 

Tip 3: Haal de juiste ervaring in huis. 

Zoals bij elke sollicitatie kijk je allereerst naar het cv, vervolgens nodig je iemand uit op gesprek en check je zijn of haar referenties. Een goede gastheer of gastvrouw is analytisch sterk, kan goed luisteren en weet de vraag achter de vraag te achterhalen.

Er is nog een reden waarom deskundige receptionistes niet mogen ontbreken in uw organisatie. Naast het feit dat ervaren receptionistes de gastvrijheidsbeleving van uw organisatie verbeteren, zal de doorloopsnelheid van algemene bedrijfsprocessen ook verbeteren. 

Een veilige en fijne werkomgeving is niet alleen belangrijk voor gasten. Medewerkers hebben misschien nog wel meer belang bij een prettige werkomgeving, medewerkers verblijven tenslotte dagelijks op kantoor. De voordelen van een tevreden medewerker die zich welkom voelt binnen zijn bedrijf zijn:

Ten eerste medewerkers die zich veilig en welkom voelen zijn graag op kantoor. Ten tweede zijn medewerkers loyaler naar hun werkgever naarmate het gevoel van veiligheid toeneemt. Tot slot zijn medewerkers productiever naarmate het gevoel van veiligheid toeneemt.

Concluderend kan gesteld worden dat ervaren receptionistes cruciaal zijn voor een memorabele gastvrijheidsbeleving. Daarnaast zorgt geschikt personeel ervoor dat u zich volledig kunt focussen op uw corebusiness en dat medewerkers en bezoekers veilig het pand kunnen betreden en verlaten.

Deskundige Receptionistes van Real Estate Facility

Real Estate Facility is de uitbestedingspartner op het gebied van receptiediensten 

Neem vrijblijvend contact op met Dominique Wubbolt 

Telefoon: 036-3037005  Mobiel: 0626 – 704693  Mail: Info@realestatefacility.nl 

Lees nu ook onze blog: Ervaren Receptionistes zijn cruciaal voor de gastvrijheidsbeleving

receptionistes dragen bij aan gastbeleving

Meer Informatie over de receptiediensten van REF

Indien u meer wilt weten over de receptiediensten. Neem dan vrijblijvend contact op. Wij helpen u immers graag. Daarnaast delen wij wekelijks een blog. Hierin worden de laatste trends en ontwikkelingen besproken. Indien u liever persoonlijk contact heeft, kunt u telefonisch contact opnemen. Wilt u meer informatie over het Uitbesteden van Receptiediensten? Neem dan hierboven contact met ons op. Indien u behalve over Receptieservice basic meer wilt weten over: Receptieservices full, Facility management, werving en selectie of wilt u meer informatie over ons. klik dan op de desbetreffende link. Of mail ons direct info@realestatefacility.nl

 

DutchEnglish