Ervaren gastvrouw gastvrij personeel

Een ervaren gastvrouw is doorslaggevend voor uw gastvrijheidsimago

Entreemanagement is een belangrijk onderdeel voor iedere organisatie. Het belang van een ervaren gastvrouw wordt nog wel eens onderschat. Dat is zonde, want een tevreden bezoeker maakt immers gratis reclame voor uw organisatie. De gastvrouw vervult een belangrijke rol en bepaalt zelfs mede het bedrijfsimago. Hier gaat het niet om wat er gezegd wordt, maar de manier waarop gecommuniceerd wordt is daarentegen doorslaggevend. In een eerdere blog gaan wij hier echter dieper op in.

De rol van de ervaren gastvrouw

De rol van de ervaren gastvrouw is bepalend voor de positieve indruk van de ontvangst bij een bezoeker. Dat heeft alles te maken met het feit dat de gast razendsnel een eerste indruk heeft. Deze eerste indruk is cruciaal. Daarom moet een organisatie uitsluitend te streven naar een memorabele service.

Om te beginnen gaat het om het teweegbrengen van een persoonlijke indruk met een hoge positieve herinneringswaarde. Daarnaast gaat het over de totale beleving, het zorgen van herinneringswaardige momenten voor de gast en het belang van een positieve eerste indruk. Deze eerste indruk wordt de eerste-zeven-secondemoment genoemd. Tot slot is de rol van een ervaren facilitair dienstverlener bepalend voor dit moment. Of dat nu de receptioniste, de secretaresse of een hostess is, degene die de bezoeker verwelkomt en opvangt, bepaalt de eerste indruk. Het beeld dat de bezoeker heeft van de ontvangst bij een organisatie, is cruciaal voor een positieve ontvangstbeleving. Echter stopt de klantbeleving hier niet.

Een ervaren gastvrouw begrijpt uw organisatie

Met een memorabel afscheid wordt niet bedoeld dat je elke bezoeker een doos bonbons meegeeft. Maar daarentegen kan een klein beetje extra aandacht wonderen doen. Ter voorbeeld: De receptionist begeleidt bezoekers door het kantoor naar de juiste vergaderruimte. Is er lunch besteld of assistentie bij het gebruik van de beamer gewenst? De gastvrouw regelt het. Zodra deze service is verleend, worden de gasten echter te vaak vergeten.

Vertrekkende gasten hebben vaak veel behoeftes. Denk aan het verstrekken van een uitrijkaart, relevante verkeersinformatie en weerinformatie. Zelfs een flesje water overhandigen kan bijdragen aan een fijne gastbeleving. Deze proactieve houding zorgt voor een memorabele gastbeleving.

Het afscheid is minstens zo belangrijk als het ontvangst. Een gast onthoudt immers zijn of haar laatste herinnering het best. Zorg er dus voor dat deze ten alle tijden positief is. Daarnaast kan je hier meer over lezen in onze blog: 3 tips om een memorabele indruk achter te laten.

Top 10 ergernissen bezoekers:

  1. Onnodig lang wachten: 57%
  2. Gastvrouw/heer te druk met andere dingen: 47%
  3. Aan je lot worden overgelaten: 40%
  4. Onduidelijk over melden/bewegwijzering: 35%
  5. Onbeleefdheid/niet vriendelijk: 34%
  6. Te weinig tijdverdrijf bij wachten: 33%
  7. Geen persoonlijke behandeling: 25%
  8. Geen aangename wachtruimte: 24%
  9. Te weinig zitplaatsen: 23%
  10. Geen oogcontact met gastvrouw/heer: 16%

Top 7 Doorslaggevende factoren bezoekers:

  1. Betrokkenheid: 92%
  2. Manier van spreken: 81%
  3. Vriendelijke gastvrouw: 79%
  4. Onbewuste lichaamstaal: 72%
  5. Woordkeuze: 72%
  6. Bewuste bewegingen of gebaren: 67%
  7. Inlevingsvermogen:46%

Bron: Rendement.nl

Ervaren gastvrouwen kennen de persoon

Bij terugkerende bezoekers kan een relatie worden opgebouwd. Dit kan bijvoorbeeld door rekening te houden met persoonlijke wensen en voorkeuren. De ervaren receptionistes kunnen ook zorg dragen voor evenementen en vergaderingen. Bovendien hoeven werknemers hoeven zich niet druk te maken om het ontvangst van hun gasten. Dat wordt immers door de receptionistes tot in de puntjes geregeld.

Bij de persoonlijke benadering moet je bijvoorbeeld denken aan: Het groeten bij naam, weet voor welk bedrijf de betreffende persoon werkt en tot slot: onthoud de koffiekeuze van vaste bezoekers en medewerkers.

De deskundigheid van een gastvrouw of heer zit hem in die kleine details van het gedrag. Zo komt het beter over als je rechtop staat, omdat je dan op ooghoogte contact maakt. Je zegt niet ’doei doei’, maar dag mevrouw of meneer. Als er een bezoeker voor je staat blijf je niet in je scherm staren, maar maak je oogcontact. In een eerdere blog gaan wij hier echter dieper op in.

Deskundige Receptionistes van Real Estate Facility

Real Estate Facility is de uitbestedingspartner op het gebied van receptiediensten en verzorgt het werving en het opleidingstraject van A tot Z. U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen.

Telefoon: 036-3037005.  Mobiel: 0626 – 704693.  Mail: Info@realestatefacility.nl

 

 

receptionistes dragen bij aan gastbeleving

Receptiediensten uitbesteden?

Wil je meer informatie over de receptiediensten van Real Estate Facility? Neem dan contact met ons op.

Indien u behalve over Receptiediensten meer wilt weten over: Receptiediensten basic Receptiediensten full, Facility management, werving en selectie of wilt u meer informatie over ons. klik dan op de desbetreffende link

DutchEnglish