Een georganiseerde werkomgeving zorgt ervoor dat mensen beter in hun vel zitten. En tevreden werknemers zijn over het algemeen een stuk productiever. De invloed van een schone, maar tevens ook georganiseerde werkplek gaat dan ook een stuk verder dan u misschien in eerste instantie denkt. Een georganiseerde werkplek is een basisvoorwaarde om continue te verbeteren en zou voor iedere organisatie, een belangrijk uitgangspunt moeten zijn. Ervaren receptionistes snappen het proces van continu verbeteren en passen dit ook toe.

Met facilitair maatwerk richt je de facilitaire dienstverlening zo in dat je een werkomgeving creëert die 1-op-1 aansluit bij de organisatie.

 

Het belang van een georganiseerde werkomgeving

Een georganiseerde werkomgeving heeft een grote invloed op de werksfeer en collegialiteit. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat we ons in een rommelige omgeving minder op ons gemak voelen. Hierdoor gedragen we ons ook minder sociaal. In een schone werkomgeving is de teamspirit daarom een stuk beter. Bovendien worden er minder fouten en vergissingen gemaakt als de werkplek opgeruimd en overzichtelijk is. Hierdoor ontstaan er minder irritaties en werken collega’s beter samen. 

 

Hoe receptionistes de kwaliteit van de organisatie kunnen verbeteren

facilitair medewerkers zijn in staat om de kwaliteit van de dienstverlening continu te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld met de 5S-techniek. Deze techniek helpt bij het organiseren van de facilitaire dienstverlening en heeft als doel om verspillingen inzichtelijk te maken, zodat daarop kan worden geacteerd. Het toepassen van 5S verhoogt kwaliteit, veiligheid en ook de gastvrijheidsbeleving 

Hoe zorgt u voor een georganiseerde werkomgeving?

De facilitair medewerkers van real estate facility zorgen altijd voor een georganiseerde werkomgeving. Om uw werkek georganiseerd te houden, kunt u gebruik maken van het eerder genoemde model.  Elke S staat voor een stap richting een georganiseerde werkomgeving. Hieronder volgt een korte toelichting.

  1. Scheiden: Start met het bepalen welke voorwerpen wel en niet noodzakelijk zijn. Overbodige voorwerpen horen niet thuis op de werkplek. Wanneer je twijfelt of een voorwerp overbodig is, kun je er een fysieke label aan hangen met een datum erop. Is het voorwerp na een paar dagen/weken niet gebruikt, dan is het overbodig.
  2. Schikken: Hier gaat het om ‘een plek voor alles en alles op zijn plek’. Alle voorwerpen op de werkplek worden opgeruimd op een vaste plaats na gebruik. De vaste plaats van een voorwerp kan worden gemarkeerd.
  3. Schoonmaken: Het gaat niet alleen om schoonmaken maar ook om schoonhouden. Dat betekent dat iedereen die werkzaam is in het proces dagelijks even de tijd neemt om zijn of haar werkplek te fatsoeneren. Het schoonhouden van de entreehal, behoort bijvoorbeeld tot de verantwoordelijkheden van de receptiemedewerker. Op deze manier is iedereen eindverantwoordelijk voor zijn of haar werkplek en zal de kwaliteit en productiviteit verbeteren.
  4. Standaardiseren: In deze stap worden normen en regels bedacht waarmee de werkplek georganiseerd blijft. Het kan zijn dat er afspraken worden gemaakt over de indeling van de ruimte, of over het instellen van afwezigheidsmeldingen op de mail als iemand niet aan het werk is bijvoorbeeld.
  5. Standhouden: De laatste stap is vaak het moeilijkst, standhouden. Het vergt discipline om de werkplek geordend en netjes te houden. Het uitvoeren van regelmatige audits met een checklist kan daar bijvoorbeeld een hulpmiddel bij zijn. De resultaten van de audit worden gedeeld met collega’s zodat iedereen weet of er acties nodig zijn.

 

Wat doet een georganiseerde werkomgeving met de productiviteit van medewerkers?

Naast dat het natuurlijk ziekteverspreiding tegengaat, zorgt een opgeruimde, goed georganiseerde werkomgeving voor minder stress bij uw medewerkers. Niet alleen geeft een schone werkplek een gevoel van overzicht en rust, ze werken ook prettiger wanneer we precies weten waar we alles kunnen vinden. De productiviteit wordt dus hoger.

Het is belangrijk dat zowel bezoekers als medewerkers zich prettig en fijn voelen. Ten eerste verbetert dit de productiviteit en bovendien verlaagt dit het ziekteverzuim en tot slot zijn medewerkers gelukkiger en ook loyaler. Maar er is nog een reden waarom veiligheid belangrijk is. Een veilige omgeving zorgt er namelijk voor dat iedereen zichzelf kan zijn.

 

Wat doen wij?

Wij zijn een ervaren uitbestedingspartner. Onze facilitair medewerkers maken mensen blij, verhogen de productiviteit en dragen tevens ook bij aan een veilige werkomgeving. contact voor een vrijblijvend adviesgesprek.

 

Receptiediensten uitbesteden?

Wil je meer informatie over de receptiediensten van Real Estate Facility? Neem dan contact met ons op.

Indien u behalve over Receptiediensten meer wilt weten over: Receptiediensten basic Receptiediensten full, Facility management, werving en selectie of wilt u meer informatie over ons. klik dan op de desbetreffende link

DutchEnglish